25 de maio de 2007

EDWARD ELGAR

Stand up for the maestro
Why is Elgar ignored outside Britain?
He came from a European tradition, and he can speak to Europe, argues conductor Sakari Oramo
Friday May 25, 2007
The Guardian
"Edward Elgar, whose 150th birthday falls on June 2, is in need of help. The Iron Lady's favourite composer is dearly loved in the British Isles - what would the Last Night of the Proms be without his Pomp and Circumstance March no 1 - but is sinking into oblivion elsewhere. Well, maybe not completely: there will always be cellists who cherish the depth of expression in his brilliant concerto, and audiences will always delight in his ability in capturing the personalities of unnamed friends in the Enigma Variations."

2 comentários:

Anônimo disse...

Brahms considerava que não havia música inglesa. Não sei quem disse que os ingleses sem uma descição paisagística não podem passar "and so on". Eu, pessoalmente, não tenho em grande conta a música inglesa, que não tem uma ponta de génio. Aos ingleses, demasiado ocupados com o "trade", faltou-lhes o tempo para raciocinarem com música. Um Granados, um Falla ou um Albeniz são no seu conjunto muito superiores à totalidade da música inglesa. Isto para não falar no vosso Vila-Lobos, um dos maiores génios musicais do século XX, infinitamente superior a Elgar.
Raul Andrade Pissarra

José Carlos Neves Lopes disse...

Concordo em parte, Raul. De modo geral, os compositores ingleses da segunda metade do século XIX e primeira do XX permaneceram no universo bramhsiano. Uma ou outra novidade, porém de pequena monta.
A exceção, principalmente na ópera foi Britten.

Thomas Hampson: The famous baritone and his love for Franz Schubert

00:00 ​ Franz Schubert: Erlkönig (excerpt) 05:49 ​ Franz Schubert: Der Wanderer an den Mond (excerpt) 07:54 ​ Franz Schubert: Der Sänger ...